قیمت خرید و فروش لنت ترمز BMW در ایران نمایندگی رسمی بی ام و

لنت ترمز اصل BMW

برای آنکه به مقایسه و بررسی مزایای لنت های ترمز اصلی و تقلبی بپردازیم، ابتدا باید انواع دیسک را بشناسیم سپس بیان شود که تفاوت لنت اصلی و تقلبی چیست. در این گفتار سعی می گردد داده های علمی و فنی به نحوی بیان گردد که شناخت آن مستلزم دانش تخصصی در این خصوص نباشد تا مخاطب بتواند با هر سطح دانش فنی، بیشترین اطلاعاتی که برای شناخت انواع لنت ترمز BMW و تفاوت لنت های اصلی و تقلبی لازم است را کسب نماید

انواع لنت ترمز BMW

به بیان خلاصه، چهار دسته ی عمومی لنت ترمز وجود دارد که در ذیل به هرکدام پرداخته می شود. لازم به ذکر است، ممکن است انواع دیگری از لنت نیز جهت مصارف خاص طراحی و ساخته شده باشند (مثلا سیستم ترمز خودروهای فرمول 1 که در هیچ جای دیگری از آن سیستم استفاده نمی شود) لیکن چون استفاده عمومی ندارند، در این گفتار به آنها اشاره نمی شود و به دسته بندی های عمومی می پردازیم:

لنت غیر فلزی :

که شامل ترکیب سلولز، آرامید، شیشه‌های متخلخل و… (قدیما آزبست نیز استفاده می شد اما بواسطه اثرات مخرب بر سلامت انسان، استفاده از این ماده کاهش یافته است). عمر این نوع لنت ها کوتاه است و گرد لنت زیادی تولید می کنند.

لنت نیمه فلزی :

که طول عمر بیشتری نسبت به لنت های غیر فلزی داشته اما تا حدودی باعث فرسایش دیسک می شوند. لنت های نیمه فلزی ممکن است باعث ایجاد صدا نیز بشوند که بستگی به ترکیبات و نحوه ساخت آنها دارد.

لنت تمام فلزی :

که عمر بسیار طولانی دارند اما باعث فرسایش بسیار شدید دیسک می شوند. استفاده از این نوع لنت ها برای مصرف شهری پیشنهاد نمی شود زیرا:

  1. قیمت این نوع لنت ها 50% الی 300% بیشتر از سایر انواع لنتها است.
  2. هزینه نگهداری از خودرو خصوصا دیسک را تا 400% افزایش می دهد.
  3. آلودگی صوتی ناشی از این لنتها به حدی است که در برخی کشورها برای استفاده از آنها محدودیتهایی فرض شده است.
  4. این نوع دیسکها معمولا در خودروهای مسابقه ای استفاده شده و در پایان مسابقه، معمولا لنت و دیسک به کلی تعویض می شوند.

لنت های سرامیکی بی ام و :

که در ساخت آنها از خاک رس، خاک چینی، و نوارهای مسی استفاده می شود. این نوع لنتها به دلایل زیر نسبت به سایر انواع لنتها برتری دارند:

  1. صدای تولید شده توسط این لنتها خارج از آستانه شنوایی انسان است
  2. میزان گیرایی ترمز در سطح مناسبی است.
  3. قیمت به مراتب پایینتری نسبت به لنتهای تمام فلزی دارند.
  4. ماندگاری بسیار بیشتر و میزان سایش بسیار کمتری نسبت به لنتهای غیر فلزی دارند.
  5. مقاومت دمایی در این نوع لنتها بسیار بهتر است (سخت تر از انواع دیگر داغ می شوند)
  6. توجه شود که هر نوع لنتی باعث سایش سطح دیسک می شود (زیرا باید به هم ساییده شوند تا خودرو متوقف شود) اما این میزان سایش در لنتهای سرامیکی قابل قبول تر است و هزینه تعمیر و نگهداری خودرو را کاهش می دهد.

دسترسی سریع

شما از طریق لینک های زیر به آسانی می توانید انواع لنت ترمز های موجود در انبار تسلا موتور را متناسب با مدل خودروی خودتان مشاهده فرمایید:

قیمت خرید و فروش لنت ترمز اصل اورجینال BMW در ایران نمایندگی رسمی بی ام و

نحوه عملکرد سیستم ترمز BMW

سیستم ترمز در تمام خودروها یکسان است اما خودروهای BMW دارای سیستم خاص خود هستند و تقریبا از نظر نحوه طراحی به هیچ برند دیگری شباهت ندارند. یکی از اصلی ترین دلایل تفاوت سیستم ترمز در BMW آن است که هر خودرویی با توجه به ساختار تعلیق، گشتاور، آیرودینامیک، وزن، طراحی شاسی و… باید سیستم ترمزی داشته باشد که متناسب با همان طراحی شده باشد. به بیان ساده تر، نمی توان سیستم ترمز خودروهای سدان را برای خودروهای SUV نیز به کار برد و حتی خودروهای سدان نیز با توجه به وزن، محل ورود نیرو به محور، و… دارای تفاوتهای اساسی هستند. اصلی ترین ساختار عملکرد سیستم ترمز در خودروهای BMW به این صورت است که وقتی راننده پدال ترمز را فشار می دهد، پیستون تزریق روغن ترمز در سیلندر اصلی آزاد شده و روغن را از طریق شلنگ های تزریق روغن به سمت کالیپر هدایت کرده و در اثر افزایش فشار هیدرولیکی، کالیپر که لنت ترمز بر روی آن نصب شده است را به دیسک ترمز فشار می دهد. این فرایند باعث افزایش اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک ترمز شده و خودرو را متوقف می کند. یکی از اصلی ترین دلایل عملکرد نامناسب سیستم ترمز (شامل سوت کشیدن، طولانی بودن فاصله ترمز، سفت بودن پدال ترمز و…) استفاده از لنت ترمز تقلبی است.

نحوه تشخیص لنت اوجینال بی ام و:

پس از افزایش تحریم ها در سالهای گذشته، واردات قطعات اصلی BMW به کشور با مشکلات عدیده ای مواجه شده و حساسیتهای تولیدکننده اصلی (شرکت BMW) درمورد عرضه محصولات در ایران تشدید گردیده است به نحوی که شاید تامین قطعات اصلی از راهی بغیر از نماینده مجاز BMW در ایران (شرکت تسلا موتورز) بسیار سخت و همراه با ریسک بسیار بالا باشد. همین مسئله باعث ورود افراد سودجو به بازار قطعات یدکی BMW شده و تا حدی گسترش یافته که حتی به جعل بسته بندی و هولوگرام نیز اقدام کردند. در برخی موارد، افراد سودجو با واردات قطعات استوک و ساخت جعبه برای آنها، اقدام به فروش کالای دست دوم در قالب محصول نو نموده اند. همچنین بدلیل حاشیه سود بسیار زیاد قطعات تقلبی و استوک، برخی از تعمیرکاران با سوءاستفاده از اعتماد مشتریان، اقدام به نصب این قطعات می نمایند که علاوه بر وارد آمدن خسارات شدید مالی به مالکین خودروها، در برخی موارد حتی باعث بروز ضایعات جانی نیز شده اند. با توجه به این عرایض، تشخیص کالای اصلی و تقلبی برای مصرف کننده نهایی عملا غیر ممکن بوده و امن ترین راه، تهیه قطعات شرکت تسلا موتور بعنوان نماینده رسمی BMW در ایران است. شرکت تسلا موتورز برای آنکه اصالت قطعات یدکی BMW را به مالکین خودروها اعلام نماید، قطعاتی که شخصا از مجاری قانونی وارد نموده است را منقش به برچسب اصالت کالا می نماید تا مالکین خودروهای BMW از اصالت آنچه که جانشان را تضمین می کند مطمئن باشند.

تشخیص تفاوت لنت ترمز BMW:

گاهی ممکن است بخواهیم با نگاه به ظاهر لنت ترمز، تشخیص دهیم که این لنت متعلق به کدامیک از سری ها و کلاسهای خودروی BMW است. این مورد در زمانی رخ می دهد که شما برای خرید لنت به فروشنده ای مراجعه کرده اید و او یک لنت ترمز را به شما پیشنهاد می دهد و می گوید که این لنت برای خودروی شماست. لازم است بیان شود که به هیچ وجه نمی توان چنین کاری را با مشاهده چشمی انجام داد زیرا بسیاری از مدلها صرفا از نظر مواد ائلیه و متریان با یکدیگر تقاوت دارند نه ابعاد و اندازه. همچنین بدلیل آنکه کد قطعات شامل چندین رقم حروف و عدد است، با مطالعه ی روی جعبه نیز امکان تشخیص قطعه و تطبیق آن با مدل خودرو غیر ممکن است. در این شرایط، فروشنده به آسانی می تواند مدلی را به خریدار بفروشد که برای خودروی او ساخته نشده و همین باعث وارد آمدن خسارات سنگین به خودرو می شود. و یا می توان یک لنت ترمز ارزانتر که برای مدلی دیگر است را با قیمت بسیار بالاتر به مشتری بدهد و او نیز متوجه نشود. راه حل عبور مشکل از چنین شرایطی، می تواند یکی از راهکارهای زیر باشد:

  • آشنایی خریدار با کد قطعات که تقریبا برای اکثر افراد غیر ممکن است.
  • خرید قطعه از فروشندگان خوشنام و معتبر.
  • امکان تعویض قطعه درصورت نیاز.

تفاوت لنت اصل BMW با سایر انواع

با توجه به آنچه که در بالا بیان شد، می توان تفاوت لنتهای اصلی و تقلبی را به شرح زیر طبقه بندی کرد:

1- استفاده از لنت اصلی که بر اساس استانداردها و توسط تولیدکننده اصلی انجام شده باشد، باعث می شود که تولید آلودگی صوتی به حداقل برسد.

2- در ساخت لنت های اصلی، لازم است حتما به موارد زیر بصورت دقیق دقت شود:

  • میزان و نسبت ترکیب مواد اولیه.
  • کیفیت مواد اولیه از نظر خلوص و میزان درشتی دانه.
  • میزان کوبش لایه ها در اثر فشار و دما که باعث تامین ضریب دانسیته مورد نیاز می شود.
  • نحوه طراحی قطعات، قطر، و کنترل کیفی لازم

توجه: مشخص است که هیچ شرکتی جز تولیدکننده اصلی نمی تواند اطلاعات فوق را بصورت تجربی کسب کند و این موارد جزو اطلاعات محرمانه تولیدکنندگان است.

3- معمولا در تولیدات تقلبی مشاهده می شود که تمام پارامترهای ذکر شده در فوق برای انواع لنت بصورت یکسان فرض می شود (یعنی متریال و نحوه ساخت لنت ترمز موتورسیکلت و کامیون را بصورت یکسان اما در ابعاد مختلف انجام می دهند). اما در شرکتهای تولیدکننده اصلی، حتی میزان ترکیب متریال و فشار لازم در ساخت لنت را با توجه به وزن خودرو و اینرسی محاسبه می کنند. این موضوع باعث می شود که سیستم ترمز در زمانهای نیاز به خوبی عمل کند.

4- قطعا نحوه ساخت قطعات مصرفی خصوصا لنت ترمز تاثیر مستقیم بر طول عمر دیسک نیز خواهد داشت و همانطور که در بالا گفته شد، چنانچه تولیدکننده ی لنت اطلاعات دقیقی از خودرو نداشته باشد، نمی تواند لنت مناسب را برای آن بسازد و همین موضوع باعث استهلاک شدید دیسک و سیتم ترمز شده، در میان مدت و درازمدت باعث افزایش هزینه نگهداری و گاهش عمر خودرو خواهد شد.

5- ترکیب مواد اولیه در لنت های اصلی به نحوی است که به سلامتی انسان و محیط زیست صدمه وارد نکند (از آزبست استفاده نمی شود).

6- اگر طراحی، ساخت، کوبش، حرارت دهی، و انتخاب متریال بصورت دقیق انجام نشده باشد، احتمال سایش لنت در یک نقطه ی خاص افزایش یافته و همین موضوع باعث خسارت جدی به سطح دیسک می شود.

دسترسی سریع

شما از طریق لینک های زیر به آسانی می توانید انواع لنت ترمز های موجود در انبار تسلا موتور را متناسب با مدل خودروی خودتان مشاهده فرمایید:

قیمت خرید و فروش لنت ترمز اصل و اورجینال BMW در ایران نمایندگی رسمی بی ام و

قیمت لنت ترمز BMW

یکی از مواردی که در تهیه لنت ترمز اهمیت بسیار زیادی دارد، قیمت لنت ترمز است. همانطور که در بالا گفته شد و در ادامه نیز بیشتر توضیح داده می شود، قیمت لنت ترمز به چهار عامل اساسی بستگی دارد.

انواع لنت ترمز بی ام و

همانطور که در بالا نیز به تفصیل بیان گردید، انواع لنت که عمومیت دارند شامل لنت غیر فلزی، لنت نیمه فلزی، لنت تمام فلزی، و لنت سرامیکی است. معمولا کاربران با توجه به نیاز خودشان یکی از این انواع را نتخاب می کنند مثلا طبیعی است رانندگان مسابقه از لنت تمام فلزی استفاده کنند.

برندهای لنت ترمز BMW

مشخص است که همیشه اولین انتخاب برای هر راننده ای استفاده از برند اصلی است و این طبیعی است که قیمت قطعات تولید شده توسط برند اصلی نسبت به سایر تولیدگنندگان بیشتر باشد. اصلی ترین دلایل اختلاف قیمت برند اصلی نسبت به سایر تولیدکنندگان شامل موارد زیر است:

    • استفاده از بهترین متریال و بالاترین کیفیت تولید
    • تضمین اصالت قطعه که درنهایت باعث بالا رفتن عمر خودرو می شود
    • هزینه برند که در قیمت محصول تاثیر دارد

علاوه بر برند اصلی BMW ، معمولا برندهای دیگری نیز هستند که برای خودروهای BMW لنت ترمز می سازند اما قیمت نسبتا پایینتری نسبت به برند اصلی خواهند داشت البته مطمئنا قیمت با کیفیت در ارتباط است. برندهایی که بغیر از تولیدکننده اصلی، برای برخی مدلهای خودروهای BMW لنت ترمز تولید می کنند شامل ATE، BREMBO، TEXTAR، BOSCH، FERODO، JURID، NHC، Tayomei ، پارس لنت و… است. با توجه به قیمت بسیار بالای دیسک ترمز خودروهای BMW ، معمولا رانندگان ریسک نکرده و از لنت ترمز اصل BMW استفاده می کنند که میزان آن ممکن است تا 90% باشد.

اصل بودن لنت ترمز BMW

این موضوع یکی از راه هایی است که می توان از طریق آن کیفیت لنت ترمز را نیز شناسایی کرد و عموما شامل سه دسته زیر است (این بخش درمورد اصالت سنجی لنت ترمز هایی است که با برند BMW عرضه می شوند و برندهای دیگر جداگانه بیان شد):

  • لنت ترمز اصل: با توجه به آنچه که در بالا ذکر شد، مشخص است هزینه بابت لنت ترمز اصل BMW در میان مدت و با توجه به گران بودن صفحه ترمز مقرون بصرفه است.
  • لنت ترمز OEM: کلمه OEM مخفف Original equipment manufacturer است یعنی این قطعات توسط تولیدکننده اصلی ساخته شده اما کیفیت آنها در حد اکونومی است. معمولا قیمت این قطعات نسبت به نمونه اورجینال پایینتر است اما متاسفانه در داخل کشور، قطعات دست دوم (Used) و استوک نیز با نام OEM عرضه می شوند و امکان تشخیص آن برای کاربران وجود ندارد بنابراین استفاده از آن پیشنهاد نمی گردد (لازم به ذکر است قطعات OEM توسط شرکت تسلا موتورز عرضه نمی گردد و همه ی قطعات کاملا نو و اورجینال هستند).
  • لنت ترمز تقلبی: درمورد دلایل اختلاف قیمت قطعات تقلبی و اصلی در فوق توضیح داده شد اما اختلاف قیمت لنت ترمز چینی BMW و سایر تولیدکنندگان که با نام BMW اقدام به عرضه محصول خود می کنند، باید گفت که بدلیل کیفیت بسیار پایین این محصولات، گاهی قیمت آنها تا 85% پایینتر از لنت ترمز اصلی BMW است. چون اکثر مصرف کنندگان لنت ترمز BMW آنرا از طریق تعمیرکارن تهیه می کنند (یعنی خودروی خود را به تعمیرگاه برده و از تعمیرکار می خواهند که لنت ترمز را تعویض نماید) ممکن است تعمیرکار از قطعه تقلبی استفاده کرده اما وجه قطعه اصلی را دریافت کند. بنابراین دو راهکار پیشنهاد می گردد:
  1. تهیه قطعه اصلی از تسلاموتورز که دارای برچسب اصالت است و تحویل آن به تعمیرکار تا تعویض کند (در این موارد باید به تعمیرگاه مورد اعتماد مراجعه شود تا قطعه را با نوع تقلبی تعویض نکند)
  2. وقتی که مالکین خودروهای BMW جهت تعویض لنت ترمز به تعمیرگاه ها مراجعه می کنند، از تعمیرگاه بخواهند که جعبه را درهنگام تسویه حساب به خریدار تحویل دهد زیرا روی جعبه نیز برچسب اصالت درج شده است.
  3. مالکین محترم می توانند جهت تعویض قطعات مصرفی با شرکت تسلا موتروز تماس گرفته و آدرس تعمیرگاه های مورد تایید را دریافت کنند تا برای تعویض لنت ترمز به آنجا مراجعه فرمایند. این تعمیرگاه ها موظفند صرفا از قطعات اصل استفاده نمایند و بر آنها نظارت می شود.
  • مدل خودرو: قیمت لنت خودروهای BMW با توجه به مدل نیز دارای اختلاف جزئی است.
قیمت خرید و فروش لنت ترمز اصل و اورجینال BMW در ایران نمایندگی رسمی بی ام و

زمان تعویض لنت ترمز BMW

مسدله بسیار مهمی که در زمان خرید لنت ترمز مطرح می شود این است که در چه زمانی باید لنت را تعویض نمود؟ اصول کلی تعویض لنت ترمز در خودروهای BMW تفاوت چندانی با سایر خودروها ندارد و عموما شامل موارد زیر است:

  • زمانی که بوی سوختگی لنت ها حس شود، باید لنت را تعویض نمود.
  • چنانچه از لنت های تمام فلزی استفاده نکرده باشیم، اگر لنت ها شروع به سوت کشیدن کنند به معنی آن است که باید تعویض شوند.
  • در برخی موارد ممکن است حین فشار بر روی پدال ترمز متوجه شویم که خودرو به یک سمت کشیده می شود. این به معنی اتمام عمر لنت است و باید تعویض شود.
  • اگر در هنگام ترمز گرفتن حس کردیم که صدای ساییده شدن فلز را می شنویم، احتمالا به دلیل برخورد پایه ی باقیمانده ی لنت و یا کالیپر به دیسک ترمز است. در این هنگام باید لنت را تعویض نمود.
  • چنانچه در هنگام ترمز حس کردیم که پدال ترمز می لرزد و یا حالتی مانند ضربان دارد، دلیل آن اتمام لنت و نیاز به تعویض آن است. این اتفاق ممکن است بصورت لرزیدن فرمان در هنگام ترمز گرفتن نیز نمایان شود.
  • در زمان اتمام لنت ترمز، چراغ هشدار (چراغ چک) نیز روشن می شود و بیانگر زمان تعویض لنت ترمز است.
قیمت خرید و فروش لنت ترمز اصل و اورجینال BMW در ایران نمایندگی رسمی بی ام و

مدلهای لنت ترمز BMW

در هنگام خرید لنت ترمز خودروهای BMW باید به مدل و سال تولید خودرو توجه ویژه داشت که در زیر به آن پرداخته می شود:

لنت ترمز BMW i8:

این مدل خودروی هیبریدی و اسپرت است

لنت ترمز BMW X6:

مدل X6 از نظر ظاهری شباهت بسیاری به X5 دارد و جلوی این دو مدل خودرو تقریبا شبیه به هم است. خودروی BMW X6 یک کراس اوور سایز متوسط SUV است که کلاس 1 و 2 آن در ایران وجود دارد بنابراین باید مدل و سال ساخت آنرا هنگام خرید لنت ترمز دانست.

لنت ترمز BMW X5:

بیشترین تنوع در مدل لنت BMW مختص مدل X5 است زیرا 5 کلاس مختلف دارد لیکن کلاس 2 و 3 در بازار ایران موجود است بنابراین برای خزید لنت X5 نیز لازم است مدل و سال ساخت را بدانید.

لنت ترمز BMW X4:

این مدل کراس اوور نیز دارای دو کلاس مختلف است بنابراین نیاز است که در هنگام خرید لنت ترمز، به سال ساخت و مدل خودرو توجه شود.

لنت ترمز BMW X3:

این مدل خودروی بی ام و در دسته کراس اوور طبقه می شود و شامل سه کلاس مختلف است (که کلاس 3 وارد ایران نشد) بنابراین برای خریدن لنت ترمز برای BMW X3 نیز باید سال ساخت و مدل خودروی خود را در هنگام خرید لنت بدانید.

لنت ترمز BMW X1:

در خرید لنت ترمز برای این مدل SUV لازم است سال تولید و مدل خودروی خود را بدانید زیرا دو مدل مختلف از لنت ترمز برای این کلاس وجود دارد.

لنت ترمز BMW سری 7:

این سری که یک سدان لوکس است تاکنون در شش نسل تولید شده که نسلهای 2، 4، 5، و 6 در ایران موجود است. اتاقهای E32، E65، E66، E67، E68، F01، F02، F03، F04، G11، G12 شامل این سری هستند و برای خرید لنت سری 7 نیز باید مدل و سال تولید را دانست.

لنت ترمز BMW سری 6:

تاکنون چهار نسل از سری 6 تولید شده که شامل کوپه و کانورتیبل در مدلهای E63، E64، F06، F12، و F13 است. در این میان برخی از نسلها مانند نسل 2 و 3 و 4 به بازار ایران وارد شد که این تنوع نیز بیانگر لزوم اطمینان از مدل و سال تولید خودرو در هنگام خرید لنت ترمز است.

لنت ترمز BMW سری 5:

تاکنون 7 نسل از این سری خودروها تولید شده که از نسل 3 به بعد را می توان در ایران یافت. مدلهای E34، E39، E60، E61، F07، F10، F11، F18، G30، G31، G38 جزو سری 5 هستند. مشخص است که با این حجم تنوع باید در زمان خرید لنت ترمز به مدل و سال ساخت خودرو توجه شود.

لنت ترمز BMW سری 4:

تاکنون دو سری از این گروه خودروهای کلاس کامپکت تولید شده که سری 1 آن در ایران با سبکهای کوپه، کانورتیبل، و گرند کوپه موجود است که همگی دودر هستند بنابراین برای خرید لنت ترمز BMW سری 4 نیز لازم است مدل و سال ساخت را بدانید.

لنت ترمز BMW سری 3:

تنوع سری سوم BMW بسیار زیاد است زیرا در 7 نسل و به مدت بیش از 30 سال تولید شده است. نسل اول این خودرو کوپه دودر و نسل دوم آن سدان 2 دودر بود؛ نسل سوم با اتاق E36 و نسل چهارم با اتاق E46 در انواع سدان، کوپه، کاپریو و هاچبک عرضه شد؛ نسل پنجم بر اساس همان نسل 3 و 4 ساخته شد و نسل ششم با اتاق F30 ، F31 و F34 تولید شده است؛ و نسل هفتم این سری از خودروهای BMW در ایران موجود نیست. همین حجم تنوع نشان دهنده آن است که شما باید حتما کلاس، مدل، و سال ساخت خودرو را در هنگام تهیه لنت ترمز بدانید.

لنت ترمز BMW سری 2:

تنوع این نسل خودرو نیز زیاد است و شامل کوپه، کابریو، اکتیو تورر، و گراند تورر می شود. این یعنی برای تهیه لنت ترمز بی ام و سری 2 نیاز است مدل و سال ساخت خودروی خود را بصورت کامل بدانید.

لنت ترمز BMW سری 1:

این نسل خودروها که به E8x نیز شناخته می شود، بر اساس اتاق E81، E87، E82 و E88 ساخته شده و یک ساب کامپکت است. نسل دوم از خودروهای سری 1 با نام F20 نیز شناخته می شود. همین موضوع نشان دهنده تنوع بسیار زیاد در انواع لنت ترمز است بنابراین در هنگام خرید لنت ترمز باید حتما مدل، سال ساخت و کلاس خودرو اعلام شود.

لنت ترمز BMW Z4:

این سری خودروهای اسپورت در دو کلاس رودستر و کوپه با اتاقهای E85 و E86 تولید شده اند و برای خرید لنت ترمز این خودروها نیز باید مدل و سال تولید را دانست.