تسلا موتور قشم نماینده رسمی BMW در ایران
تسلا موتور قشم نماینده رسمی BMW در ایران
tesla motor qeshm iran

مشاوره آنلاین

خدمات تیونینگ بی ام و در ایران1401-12-20T12:12:07+03:30
خدمات تخصصی BMW بی ام و در تهران و ایران توسط نماینده رسمی بی ام و در ایران
خدمات تخصصی خودرو های BMW بی ام و در تهران و شهرستان های ایران که توسط نماینده رسمی انجام می شود

تیونینگ BMW در ایران

تیونینگ چیست؟

تیونینگ خودرو یعنی بهینه سازی مجموعه ای از بخشهای خودرو که بتواند عملکرد متفاوتی با آنچه که کارخانه سازنده ی خودرو برای آن فرض کرده است ارائه دهد. معمولا تیونینگ شامل ارتقای ظرفیت موتور خودرو، افزایش فرمانپذیری خودرو (هندلینگ)، یا حتی بهینه سازی خودرو در جهت استفاده بهتر از سوخت باشد. در نهایت باید هدف از تیونینگ را اصلاح و بهبود خودرو برای اجابت خواسته های کاربر دانست که می تواند شامل تغییرات ظاهری، افزایش راحتی سرنشینان و حتی سفارشی سازی خودرو برای کارکردهای خاص مانند مسابقه یا دریفت نیز بشود اما سطح مشخصی برای ایجاد تغییرات وجود ندارد و هرکدام از کاربران می توانند این سفارشی سازی را مطابق نیازهای شخصی یا سلایق خود انجام دهند. در طول زمان که گستره ی تغییرات خودرو افزایش داشته است، اصطلاح تیونینگ نیز دستخوش تغییرات و گسترش بسیاری در شاخه های مختلف شده است و در حال حاضر شامل تمام جنبه های خودرو مانند ظاهری، موتوری، اصلاحی و… می گردد. بر اساس این تعریف، حتی تعویض یک پیچ در خودرو که با هدف خاصی انجام شود و خودرو را از حالتی که کارخانه تولید کرده است تغییر دهد، تیونینگ محسوب می شود.

خدمات برچسب و پوشش حفاظت بدنه خودرو های بی ام و BMW در تهران و ایران

این خدمات شامل: فیلم شیشه UV Window Film ، کاورهای محافظتی بدنه خودرو Car Wrapping ، و نانو سرامیک محافظتی بدنه و سایر قطعات خودرو Ceramic Coating است.

خدمات حرفه ای تیونینگ بی ام و BMW در تهران و ایران

این خدمات شامل: طراحی رینگ و کلیپر ترمز، اگزوز اسپرت Sport Exhaust ، کیت بدنه Body Kit ، و هر نوع تغییرات ظاهری و فنی با توجه به مدل خودرو است.

خدمات بدنه و تیونینگ بادی کیت BMW بی ام و در تهران و ایران

این خدمات شامل : ترمیم تورفتگی بدنه خودرو PDR ، نقاشی حرفه ای بدنه و بخشهای دیگر، احیا و ترمیم رنگ بدنه از طریق جدیدترین تکنیک ها و روشها است.

صفر شویی و موتور شویی و کارواش حرفه ای تخصصی بی ام و BMW در تهران و ایران

این خدمات شامل : صفرشویی، کارواش، موتورشویی، و نظافت و بازسازی بخشهای داخل اتاق است به نحوی که به تجهیزات حساس خودروهای BMW خسارت وارد نشود.

انواع تیونینگ و تقویت خودرو

تیون و تقویت موتور BMW:

تغییر مشخصات موتور دارای شاخصه های بسیاری است که معمولا با هدف افزایش توان آن انجام می شود. گاهی هدف از تیون موتور کاهش آلاینده ها یا مصرف سوخت نیز هست اما عمومیت بر اصلاح عملکرد موتور برای افزایش توان است. یکی از مواردی که در تیون موتور بسیار موثر است، ایجاد تغییرات در رایانه مرکزی ECU که حتما باید تحت نظر متخصصین این حوزه انجام شود. اصلی ترین تغییراتی که معمولا بر ECU انجام می شود شامل تغییر نقشه ورودی ها و خروجی های آن است که این کار از دو طریق یعنی تغییر مستقیم بر روی ECU و یا استفاده از سخت افزار موازی با ECU انجام می شود. تقویت منیفولد ورودی، شمع ها، و کانال ورودی هوا نیز بر عملکرد خودرو تاثیر چشمگیری دارند. یکی دیگر از جنبه های تیون موتور شامل استفاده از سیستم های القایی مانند توربوشارژر ها یا سوپرشارژر ها است که معموا بر روی خودروهای BMW از انواع استاندارد آن استفاده شده و تغییر در این بخش حتما باید زیر نظر متخصص انجام شود زیرا تغییرات غیر اصولی باعث وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر به کل موتور می شود. معمولا واکنش شیمیایی معمولی هوا نسبت به سوخت برابر 14:1 است که با تزریق بیشتر باعث افزایش قابل توجه دمای سیلندرها می شود که ممکن است از آستانه تحمل موتور بیشتر باشد و باعث تاب برداشتن سیلندرها و دیواره ها، متلاشی شدن حلقه های پیستون ها، خمیدگی یا ترک خوردگی میل لنگ، خرابی سیستم خنک کننده، انسداد موتور و حتی انفجار آن شود بنابراین انجام هرگونه تغییرات و تیون موتور باید حتما زیر نظر متخصص انجام شود.

تقویت و تیون موتور BMW بی ام و در ایران و تهران توسط نماینده رسمی

تیون M Power موتور BMW

تیونینگ سیستم تعلیق بی ام و:

این نوع تیونینگ شامل اصلاح فنرها، کمک فنر ها، میله های ضد غلتک، و سایر اجزای مرتبط ب سیستم تعلیق است. هرچه فنرها کوتاهتر باشند، باعث سفتی بیشتر و کاهش مرکز ثقل خودرو می شوند که در عین حال، پایداری خودرو را در مانورها افزایش می دهند که ناشی از کاهش جابجایی وزن خودرو در پیچیدن است. هرچه از میله های نوسان Sway bar سفت تری استفاده شده باشد، چرخش بدنه در هنگام پیچیدن کاهش یافته و چسبندگی لاستیک ها بر روی سطح جاده را افزایش می یابد و همین موضوع باعث فرمانپذیری بهتر خودرو خواهد شد. اگر میله های آنتی رول AntiRol Bars بیش از حد سفت باشند، باعث کاهش اصطحکاک شده و انتقال وزن خودرو در یک طرف متمرکز می شود و خودرو سُر خواهد خورد. معمولا در تیونینگ سیستم تعلیق سعی می شود که چسبندگی و اصطحکاک در سطح مطلوب حفظ شود اما در خودروهایی که برای مسابقات دریفت تیون می شوند، این موضوع کاملا برعکس است و نیاز است که چسبندگی کاهش یابد. در تیون خودروهای آفرود، رویکرد در سیستم تعلیق آن است که مسیر تعلیق طولانی تر شده و از لاستیک های بزرگتری استفاده شود تا فاصله خودرو از زمین افزایش یافته و در مسیرهای ناهموار راحت تر حرکت کند. این موضوع باعث افزایش یا ایجاد حالت باشتکی بین زمین و خودرو می شود که در عبور از مسیرهای نرم به خودروهای آفرود کمک می کند.

تیون و تغییر سیستم تعلیق BMW همراه با بادی کیت بی ام و قیمت

تغییرات اساسی در سیستم تعلیق BMW

تیونینگ اتاق BMW:

در مواردی که خودروها برای مسابقات تیون می شوند، توجه به الزامات قانونی که معمولا سختگیرانه هستند لازم است. مثلا در مسابقات NASCAR و NHRA الزامات بسیار زیادی درمورد وزن خودرو و تقسیم وزن در تمام نقاط آن در تمام سطح مطرح می گردد. الزامات ایمنی مانند نصب قطعات محافظ در سطح اتاق که اصطلاحا رول کیج گفته می شود برای مواردی که خودرو از کنترل خارج شود فرض می شود (رول کیج مجموعه ای از لوله های فولادی، آلومینیومی، برنجی یا آلیاژهای جایگزین است که باعث استحکام بدنه و حفظ جان راننده در تصادفات می شود). معمولا استانداردهای عمومی برای تیونینگ اتاق خودروهای مسابقه شامل رول کیج، کپسول آتش نشانی، صندلی های تقویت شده، دسته و کمربند صندلی مخصوص و… است. معمولا شرکتهای تیونر برای اصلاح وزن خودروهای مسابقه اقدام به حذف مواردی مانند سیستم تهویه، عایق صدا، محفظه اگزوز و… می کنند.

تیونینگ سیستم صوتی BMW:

هرنوع سیستم صوتی که بر روی خودروها توسط شرکت سازنده نصب شده است را سیستم استوک می گویند و هر نوع تغییر در سیستم صوتی را باید نوعی از تیونینگ سیستم صوتی دانست. گستره ی تیونینگ سیستم صوتی بسیار گسترده است و شامل انواع تجهیزات صوتی مانند باند، سیستم پخش، باکسهای ساب ووفر، تیوتر و… می شود. مهمترین مسئله ای که در انتخاب سیستم صوتی مطرح می شود، استفاده از ساختار مناسب برق خودرو است و در مواردی حتی ممکن است تا تقویت سیستم برق مانند کابلها، باتری، دینام و… نیز افزایش یابد. در انتخاب سیستم صوتی مناسب برای خودرو باید به دو عامل یعنی سلایق مصرف کننده و الزامات فنی خودرو به صورت همزمان توجه کرد.

تیونینگ بدنه بی ام و:

اکثر تغییراتی که بر بدنه خودروها انجام می شود شامل عناصر زیبایی شناختی است البته در برخی موارد، این تغییرات به منظور اصلاح آیرودینامیک نیز انجام می شود. در موارد تخصصی، تغییرات بدنه می تواند باعث افزایش فشار و اصطحکاک خودرو بر سطح جاده شود مهع در نهایت باعث افزایش هندلینگ و مانورپذیری خواهد شد. اصلی ترین اجزایی که در تیونینگ بدنه تاثیر دارند، شامل کاپوت، آینه ها، سپرها، درب صندوق عقب، اسپویلر و… است اما در مواردی که قصد تیونینگ حرفه ای به منظور خاصی باشد، از پک بدنه یا بادی کیت Body Kit استفاده می شود. قیمت بادی کیت ها ممکن است در برخی موارد حتی از قیمت خودرو نیز بیشتر باشد. نوعی دیگر از تیونینگ خودرو به منظور کاهش وزن خودرو انجام می شود که عموما شامل کاپوت، دربها، آینه ها و غیره است که بخشهای فلزی با انواع کربنی تعویض می شوند تا وزن خودرو کاهش یابد. قدمت استفاده از بادی کیت در خودروها به دهه 1940 میلادی باز می گردد. متاسفانه اکثر بادی کیت ها باعث به هم خوردن آیرودینامیک خودرو و افزایش وزن آن شده و کارایی خودرو را نه تنها بهبود نمی دهند بلکه باعث کاهش آن می شوند اما کیت های بدنه عریض باعث می شوند که سطح مقطع خودرو افزایش یافته و فشار خودرو به جاده افزایش یابد که در نتیجه هندلینگ خودرو ارتقا می یابد. در مدلهای مسابقه ای حتی از شیشه هایی استفاده می شود که وزن کمتری دارند و عمدتا از جنس پلی کربنات هستند. این شیشه ها که عملا از جنس طلق بوده و بسیار آسیب پذیر تر از شیشه هستند، در برابر خط و خش مقاومت چندانی ندارند بنابراین صرفا برای مسابقه های حرفه ای مناسب اند نه استفاده روزمره.

نمونه بادی کیت BMW که باعث تغییر ظاهری کامل خودرو شده است

نمونه بادی کیت BMW که باعث تغییر ظاهری کامل خودرو شده است

تیونینگ Lowriding یا خودروهای لورایدر:

این نوع تیون سیستم تعلیق درمورد خودروهایی استفاده می شود که قصد انجام حرکات نمایشی از طریق بالا و پایین کردن گوشه های خودرو دارند. خودروهای لورایدر Lowrider معمولا کلاسهای قدیمی خودروها هستند که از طریق تعویض فنر ها و کمک فنر های استاندارد خودرو با سیستم تعلیق هیدرولیک و پنوماتیک تشکیل می شوند. سیستم های لو رایدر معمولا از طریق یک سامانه رایانه ای مرکزی کنترل می شوند و از جمله خصوصیات اصلی این سیستم تعلیق، امکان ارائه واکنش ناگهانی است به نحوی که حتی ممکن است امکان پرش را نیز برای خودرو فراهم سازد. استفاده از سیستم تعلیق مناسب برای لورایدینگ در ایران عمومیت ندارد و تاکنون مشاهده نشده است.

تیون سفارشی سازی فنرهای پنوماتیکی خودروهای لورایدر LowRider پرشی

تیون فنرهای پنوماتیکی خودروهای لورایدر

تیونینگ BMW از طریق لاستیک:

یکی از ارزانترین راه ها که تاثیر چشمگیری بر عملکرد خودرو دارد، استفاده از رینگ و لاستیک مناسب است. استفاده از لاستیک مناسب از آن جهت ارزان است که شما در هر حالت باید لاستیک های خودرو را در موعد مقرر تعویض کنید بنابراین استفاده از لاستیک های مناسب می تواند بخشی از هزینه های جاری بابت لاستیک را پوشش دهد. البته برخی رانندگان از لاستیکهای خاصی استفاده می کنند که جنبه زیبایی داشته باشد.لاستیک مناسب با توجه به کارکرد مورد نظر انتخاب می شود مثلا لاستیکهایی که دارای اصطحکاک کمتری باشند، گزینه ای مناسب برای مسابقات دریفت هستند.

اولین تیون خودرو ها:

از این بخش به بعد، منظور از تیون شامل تغییرات اساسی در جهت سفارشی سازی خودرو برای مصارف خاص است و تعریف فوق که اشاره به هر تغییری هرچند کوچک بود را شامل نمی شود. اولین افرادی که در زمینه تغییر خودروهای خود و سفارشی سازی آنها قدم برداشتند، آبارث و کوپر بودند که این کار را در جریان مسابقات Hot Rod و Hot Rod Lincoln انجام دادند و اولین شرکتی که اقدام به سفارشی سازی خودروی خود برای شرکت در مسابقات نمود نیز فورد بود. این اصلاح شامل تغییر موتور انگلیسی Flathead برای Lotus Sevens می شد که باعث پیروزی فورد در مسابقات فرمول یک گردید. این حرکت در خودروهای ژاپنی از دهه هشتاد میلادی شروع شد و دلیل این تاخیر نیز آن بود که تمرکز تولیدکنندگان ژاپنی عموما ر تولید خودروی اقتصادی برای بازارهای عمومی بود نه استفاده های خاص. تیون خودروهای آمریکایی که به ماسل (عضلانی) معروفند مانند فورد موستانگ و شورولت کوروت و سایر مدل خودروهای عضلانی از حدود دهه هفتاد بصورت عمومی آغاز شد اما ممکن است قبل از این دوره نیز خودروهایی در تعداد محدود دستخوش تیون شده باشند.

اولین تیونینگ و تقویت بی ام و BMW در جهان

اولین خودروی BMW تیون شده در ایران که بعدا مجددا به اروپا بازگردانده شد

چرا تیونینگ BMW؟

با گسترش مسابقات و افزایش گستره ی تیونیگ در بین دارندگان خودرو، این موضوع برای استفاده کنندگان شخصی نیز مطرح شد تا خودروای خود را برای اهدافی غیر از مسابقه کاستومایز کنند مثلا خودروهای بسیار لوکس که از پوشش طلا در بدنه خود استفاده می کنند و یا خودروهای ضد گلوله که با هدفی مشخص تیون می شوند یا خودروهای آفرود نیز نوعی تیونینگ است.یکی از اصلی ترین دلایلی که در تاریخ مسابقات اولیه خودرو باعث رویکرد رانندگان به تیونینگ خودرو می شد این بود که معمولا قیمت خودروهای سوپر اسپورت به قدری بالا بود که اکثر رانندگان توانایی تهیه آنرا نداشتند بنابراین سعی می کردند کارکرد خودروهای خود را با اصلاح خودروهای موجود افزایش دهند. تبلور این رویکرد را می توان در شکل گیری مسابقات آزاد ناسکار دید که در آن هر راننده ای آزاد است هر تغییری که می تواند بر روی خودروی خود اعمال کند تا باعث افزایش کارکرد آن شود. از جهت دیگر، تیونینگ باعث می شود که رانندگان بتوانند خودروی مورد نیاز خود را بسازند که نمونه ی آن را می توان مسابقات دریفت دانست. در این مسابقات، خودروها صرفا برای دریفت اصلاح می شوند و مشخص است که هیچ کمپانی خودروساز برای این منظور خودرو تولید نمی کند. در حال حاضر اکثر مواردی که مربوط به تیونینگ خودرو در سطح جهان است شامل تغییر ظاهری و موتوری خودروها در زمینه استفاده شخصی و خیابانی بوده و ارتباطی با مسابقات رسمی ندارد.

خودروی BMW بی ام و تیون شده برای مسابقات ناسکار

خودروی بی ام و تیون شده برای مسابقات ناسکار

تیونینگ تخصصی BMW در ایران:

اغلب تیونینگ های انجام شده بر روی خودروها شامل اصلاح آن در جهت افزایش توان خودرو در جت برآورده ساختن انتظارات صاحب آن است اما این تغییراث عموما باعث می شود که تغییراتی در سایر بخشهای خودرو نیز رخ دهد. مثلا در مورد خودرویی که تیونینگ موتور را داشته است، احتمالا لازم است که سیستم ترمز، رینگ ها، سیستم تعلیق و تغییرات فرمان را نیز همراه داشته باشد. گاهی تغییرات به قدری زیاد است که حتی ممکن است باعث اصلاح آیرودینامیکی یا تقویت شاسی خودرو نیز گردد بنابراین تیونیگ یک شاخه بسیار تخصصی است که با هر تغییری بر هرکدام از بخشهای خودرو، باید تایثر آن تغییر بر سایر بخشها نیز بررسی و درصورت نیاز اصلاح گردد. برخی اصلاحات جانبی ممکن است در نگاه ابتدایی به نظر ناچیز برسند اما اهمیت خود را در عملکرد کلی خودرو نمایان خواهند کرد. از جمله این موارد می توان به استفاده از شیفتر کوتاه، لاستیک های با عاج کوتاهتر، اسپویلر، و تغییر سیستم فنرها جهت اصلاح نیروی وارده به سطح را بیان نمود که تمام این موارد باید از طریق محاسبات دقیق مانند تونل باد مشخص شوند (یادآور می شود که این سطح از دقت مختص تغییرات اساسی در خودرو است و تغییرات سطحی تر نیاز به این حجم از محاسبات ندارد)

تیونینگ تخصصی BMW در ایران توسط نماینده رسمی

تیونینگ تخصصی BMW در ایران توسط نماینده رسمی

محدودیتهای قانونی تیونینگ خودرو در ایران:

در ایران نیز مانند اکثر کشورهای جهان محدودیتهای قانونی برای تیونینگ وجود دارد که در اینجا به آنها می پردازیم. درست است که برخورد انتظامی با تغییرات خودرو در ایران همواره به صورت سلیقه ای بوده اما لازم است اما در اینجا صرفا به تغییراتی که ممکن است باعث برخورد پلیس با خودروهای تیون شده باشد بیان می گردد. لازم به ذکر است این توضیحات درمورد تردد در شهر است و خودروهای مسابقه دارای استانداردهای خاص خود و مطابق با مفروضات همان مسابقه خواهند بود:

توجه مهم: تمام مواردی که در این گفتار بیان شده است شامل دریافته های تجربی تا پاییز 1401 است و شرکت تسلاموتور بابت مغایرتهای احتمالی با قوانین مسئولیتی ندارد.

  • آلودگی صوتی: مشخص است که تغییر در خودرو به نحوی که صدای تولید شده توسط خودرو افزایش یا تغییر چشمگیری داشته باشد، باعث برخورد انتظامی می شود.
  • آلودگی محیط زیست: تمام خودروها در ایران باید دارای گواهی معاینه فنی باشند بنابراین تغییر در موتور و سیستم احتراق به نحوی که باعث افزایش آلایندگی خودرو بیش از حد استاندارد شود، باعث منع تردد خودرو در شهر خواهد شد.
  • تغییر ظاهری: ظاهر خودرو نباید تا حدی تغییر کند که مدل خودرو قابل تشخیص نباشد. مشخص است تغییرات اساسی مانند بادی کیت فقط برای خودروهایی مجاز است که در مرحله واردات به همان صورت وارد شده باشند.
  • دودی کردن شیشه: شیشه خودروهایی که وارد کشور می شوند، عموما تا سطح مشخصی که مطابق استاندارد اتحادیه اروپا باشد دودی هستند اما سطحی که پلیس راهور مشخص کرده است تا حدی است که در روز بتوان راننده را از بیرون خودرو دید و شناخت.
  • تغییر حجم و توان موتور: این مورد بصورت کامل در ایران ممنوع است مگر اینکه همراه با مجوز قانونی باشد. تغییرات ECU شامل تغییرات موتور نمی شود.
  • تغییرات داخلی اتاق: برای این مورد استاندارد مشخصی در داخل کشور وجود ندارد.
  • تغییرات لاستیک و سیستم تعلیق: برای این مورد نیز محدودیتی اعلام نشده است.
  • تغییر رنگ خودرو: این مورد در ایران به سختی ممکن است و باید حتما برای آن مجوز گرفت و بعد از تغییر رنگ باید حتما کارت خودرو تعویض شود. بهتر است قبل از انجام چنین تغییراتی حتما قبلا استعلام کنید تا بعدا به مشکل نخورید.
  • کربنی کردن: برای کربنی کردن سقف محدودیتی اعلام نشده اما سایر بخشها مانند کاپوت و صندوق عقب ممنوع است.
  • تغییر نور خودرو: تغییرات نور مانند سایر خودروها است و استفاده از چراغهای با نور نامتعارف ممنوع است اما استفاده از چراغهای فانتزی محدودیتی ندارد.
  • تغییر در سپرها: برخی محدودیتها که به نظر عقلانی نیز می رسند باعث می شود که تعویض و تقویت سپرها به نحوی نباشد که در تصادفات احتمالی، برای سایر رانندگانی که با خودرو برخورد می کنند خطری ایجاد کند. مثلا گاردهای سنگین برای خودروهای SUV ممنوع است.
  • تغییر پلاک: هرگونه تغییر در پلاک خودرو منوع است و برای تغییر باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرد.
  • انواع روکش بدنه: روکشهای مختلفی برای محافظت بدنه خودرو وجود دارد که اگر باعث تغییر رنگ خودرو نشود محدودیتی اعلام نشده است. بصورت تجربی به این نتیجه رسیده ایم که مات یا براق کردن رنگ بدنه باعث ایجاد حساسیت نمی شود.
  • برچسب ها: اگر خودرو بصورت فابریک دارای برچسبهایی بر روی بدنه باشد، ممانعتی برای آن وجود ندارد اما برچسبهایی که باعث شود رنگ خودرو از عقب، جلو، و کنارین قابل تشخیص نباشد ممنوع است. مشخص است استفاده از برچسبهایی با طرح های نامتعارف، اهانت آمیز، و… ممنوع است.
تیون دود و کت بک بی ام و BMW در ایران توسط نماینده رسمی

تیون اسموک (دود) و کت بک BMW

برخی از واژه های پر کاربرد در تیونینگ بی ام و

30Role: این نوع مسابقات خیابانی معمولا بین دو خودروی تیون شده در سرعت ثابت انجام می شود مثلا هردو راننده باید مسیر را با سرعت 80 کیلومتر در ساعت طی کنند و اینگونه می توان توانایی و عملکرد رانندگان را در شرایط یکسان محک زدو به عبارت ساده تر، در مسابقات 30Role همه چیز وابسته به مهارت راننده است نه توان خودرو.

آتش معکوس یا AfterFire: حتما شاهد بوده اید که گاهی در برخی خودروهای تیون شده، از دهانه اگزوز آتش یا شعله خارج می شود. این عملکرد در اثر تغییر در سیستم احتراق خودرو خصوصا اگزوز انجام می شود که به آن BackFire نیز گفته می شود و باعث افزایش چشمگیر صدای خودرو نیز خواهد شد. دقیقا مشخص نیست که این تغییرات باعث عملکرد بهتر موتور می شود یا خیر (یعنی در برخی خودروها موثر است اما در برخی خودروها نتیجه معکوس نیز دارد) اما اکثرا به عنوان یک عنصر نمایشی و زینتی مطرح است.

سیستم BOV: این سیستم باعث می شود که در هنگام تخلیه فشار از توربوشارژر، دریچه گاز بسته باشد به سیستم مکش خسارت وارد نشود. استفاده از این سیستم در خودروهای مجهز به توربوشارژر یا سوپرشارژر مرسوم است و تاثیر قابل مشاهده ای ندارد (یعنی جزو عناصر نمایشی مثل صدا و غیره نیست و صرفا یک موضوع فنی برای افزایش عمر سوپرشارژر است). نوع دیگری از عملکرد سیستم BOV به این صورت است که کمک به تزریق بهتر هوا به پشت توربوشارژر می شود. این نوع عملکرد BOV در صدای خودرو تاثیر دارد.

سیستم CIA یا تزریق هوای سرد: در اکثر خودروهای مورد استفاده عمومی، هوای ورودی به موتور از زیر کاپوت تامین می شود که گرم است اما در خودروهای سوپراسپورت، کانالهایی برای ورود هوا از بیرون بدنه تعبیه می شود تا هوای خنک وارد موتور شود. ورود هوای خنک به سیلندرها باعث می شود تا شدت انفجار سوخت در سیلندرها افزایش چشمگیری داشته باشد. در خودروهایی که از ابتدا در دسته سوپراسپورت طراحی نشده اند، لازم است برای این موضوع از کانالهای اضافی و یا تغییراتی در کاپوت استفاده شود (حتما خودروهایی را دیده اید که دریچه ورود هوا به موتور را به خارج از کاپوت آورده اند) سیستم های CIA و BOV معمولا بصورت همزمان ستفاده می شوند.

سیستم اگزوز کت بک بی ام و: متاسفانه آنچه که در ایران تحت عنوان کت بک یاد می شود، صرفا مطوف به خروجی اگزوز یا تغییراتی در دهانه اگزوز می شود که معمولا برای تولید صدای بیشتر یا تغییر صدای اگزوز انجام می شود اما سیستم اگزوز کت بک شامل تمام بخشهای اگزوز (از خروجی موتور گرفته تا سیستم مبدل کاتالیزوری و نهایتا دهنه اگزوز) را شامل خواهد شد. این نوع تغییرات باعث افزایش و بهبود عملکرد موتور می شود اما محدودیتهایی در تمام کشورها بابت تولید صدای ناهنجار یا افزایش آلایندگی زیست محیطی وجود دارد که مانع تغییرات اساسی در آن می شود.

سیستم اگزوز Decat برای BMW: این سیستم اگزوز فقط برای خودروهای مسابقه مرسوم است و اجازه استفاده از آن در سطح شهر وجود ندارد. اگزوز Decat یک لوله مستقیم و فاقد مبدل ماتالیزوری است بنابراین صدا و آلایندگی بسیار زیادی دارد اما باعث تسهیل خروج گازهای سوخته از موتور می شود.

تیونر الکترونیکی یا الکتروتیونر: برخی از مالکان خودروها نیاز دارند که در زمانهای مختلف، کارکردهای متفاوتی را از خودروی خود دریافت کنند مثلا خودرویی که در سطح شهر تردد می کنند اما ممکن است گاهی برای مسابقه نیز استفاده شود، لازم است که بتواند چند نوع تیون را داشته و بتوان در زمان نیاز از تیون های مختلفی استفاده کرد. الکتروتیونینگ معمولا از طریق رایانه انجام شده و تغییراتی را بر روی ECU اعمال می کند تا کارکرد موتور در زمان مقتضی تغییراتی داشته باشد.

سیستم FENG: این سیستم اغلب با نام Syntonizer نیز شناخته می شود و کار آن انتقال صدای موتور به اتاق است. ممکن است در نگاه اول با خود بگویید که چرا باید چنین کاری را انجام داد اما سیستم FENG (سازده صدای موتور جعلی) در خودروهایی مانند فورد فوکوس RS مدل 2015 الی 2018 استفاده شده تا صدای موتور را بصورت کاملا ساختگی برای راننده پخش کند. این پخش صدای موتور برای خودروهایی کاربرد دارد که صدای کمی تولید می کنند و باعث ارضای حس لذت در راننده نمی شود بنابراین صدای موتور بصورت ساختگی تولید می گردد. در برخی مدل خودروها، سیستم FENG به این صورت است که لوله هایی به موتور متصل شده و این لوله ها در جاهایی از بدنه قرار می گیرند تا صدای موتور را به راننده منتقل کنند.

سیستم FMIC یا اینترکولر جلویی: اولین خودرویی که با این سیستم تولید شد سوبارو ایمپرزا بود زیرا اینترکولر مورد استفاده در توربوشارژر دقیقا در پشت موتور نصب شده بود و این اینترکولر کوچک نمی توانست عملکرد کافی در فشارهای شدید موتور داشته باشد (یعنی برای استفاده در مسابقات، نیاز به اینترکولر قوی تری وجود داشت). در این شرایط، یک اینترکولر اضافی در جلوی خودرو نیز نصب و اضافه شد. در خودروهای تیون شده نیز، معمولا از اینترکولرهای اضافی برای خنک کردن داخلی توربوشاژر استفاده می شود اما نحوه استفاده از آن باید حتما توسط متخصصین مشخص گردد.

آهنگری: در خودروهایی که پس از تیونینگ، لازم است فشار بیشتری به اجزای داخلی انتهایی موتور وارد شود (مثلا میله های اتصال پیستون و میل لنگ و…) معمولا قطعات استوک با قطعات جایگزین که وزن کمتر و مقاومت بیشتری دارند جایگزین می شوند. قطعات آهنگری معمولا مقاومت بیشتری نسبت به قطعات ریختگری دارند.

سوالات متداول

آیا می توان بی ام و را تیون ضد گلوله کرد؟1401-12-20T12:08:53+03:30

بله ضد گلوله کردن نیز نوعی تیون محسوب می شود که وابسته به نیاز کاربر است و می تواند شامل موارد بسیاری شود. معمولا بخشهای خودرو که در فرایند ضدگلوله سازی تقویت می شوند شامل بخشهای زیر هستند:

  1. شیشه ها، دربها، ستونها، سقف و کف
  2. موتور شامل رادیاتور، باک، و باتری درب روی کاپوت، سینی زیر موتور
  3. لاستیک ها
  4. سیستم تهویه خودرو که می تواند مقاوم در برابر حملات شیمیایی یا میکروبی شود
  5. تقویت شاسی، موتور، و ترمز ها (به دلیل افزایش وزن خودرو)

در مقاوم سازی خودروها لازم است نوع تهدید نیز مشخص شود که بین کلت 38 الی توپ 23 متفاوت است. پیشنهاد می کنیم برای دریافت این نوع خدمت حتما قبلا تماس گرفته و مشاوره دریافت کنید.

تیونینگ بی ام و شامل چه مواردی می شود1401-12-20T12:00:41+03:30

به صورت کلی شامل دسته های زیر می شود:

  1. سیستم تعلیق
  2. سیستم احتراق
  3. سیستم الکترونیکی خصوصا ECU
  4. تزئینات داخلی
  5. سنسورهای اضافه
  6. تزئینات بدنه از یک برچسب گرفته تا بادی کیت کامل
  7. چراغها و نور خودرو
  8. سیستم صوتی
  9. رینگ و لاستیک
  10. شیشه ها
  11. موارد خاص با توجه به نیاز کاربر
آیا می توان یک BMW معمولی را تیون M کرد؟1401-12-20T11:55:24+03:30

تیونینگ سری M دارای موارد بسیار زیادی است که ممکن است تمام آنها را نتوان برای یک خودروی عادی فراهم کرد. البته منظور آن نیست که از نظر فنی نمی شود بلکه هزینه ی آن در بسیاری از موارد بیشتر از خرید یک خوودروی سری M می شود. خودروهای BMW M Power معمولا در زمینه های زیر با خودروهای کلاس عادی تفاوت دارند:

  1. ظاهری: بدنه، رنگ، چراغها، رینگ
  2. امکانات رفاهی: سیستم صوتی، تزئینات داخل اتاق
  3. موتوری: کلاس موتور، حجم موتور، توربوشارژر، سیستم سوخت رسان، رادیاتور
  4. سیستم تعلیق: فنرها، مقاوم سازی شاسی، تقویت ترمزها
  5. سیستم الکترونیکی: برنامه ECU، سنسورهای اضافه، کنترل یونیت های خاص
  6. و بسیاری تغییرات دیگر

بنابراین باید انتخاب کنید که می خواهید چه تغییری بر روی خودروی خود ایجاد کنید تا همان بخش تیون شود. در بسیاری از موارد، تغییر در یکی از بخشها مستلزم ایجاد تغییر در سایر بخشها نیز می شود. مثلا وقتی بر روی خودروی شما سنسور جدیدی نصب شود، طبیعی است که نشانگر آن نیز باید در کنسول قرار گیرد و این موضوع باعث تغییر در بخشهایی از داشبورد می شود.

آیا تمام مدلهای بی ام و را می توان تیون کرد؟1401-12-20T11:44:52+03:30

بله تقریبا تمام مدلها را می توان تیون کرد هرچند ممکن است قطعات مورد نیاز برای تیون آنها به سختی فرام شود. البته یک سری محدودیتهای اصولی وجود دارد و همه چیز بستگی به کارکردی دارد که مدنظر است مثلا نمی توان یک خودروی سدان را برای آفرود تیون کرد زیرا اصولا برای این کار طراحی نشده است. بهتر است برای آنکه تیون اصولی انجام شود، ابتدا نیازهای خود را به کارشناسان ما بگویید تا آنها به شما پیشنهادات فنی و علمی ارائه کنند که نیازهای شما را پاسخ دهد.

تیون خودروهای مسابقه BMW چه تفاوتی با خودروهای شهری دارد؟1401-12-20T11:39:36+03:30

مشخص است که خودروهای مسابقه شامل محدودیت آلایندگی های زیست محیطی یا آلودگی صوتی نمی شوند اما در عین حال محدودیتهایی مانند وزن و یا حجم موتور را شامل می شوند. معمولا استانداردهای هر مسابقه با دیگری متفاوت است (درمورد مسابقات رسمی که زیر نظر فدراسیون باشد) اما اگر منظور از مسابقه را صرفا مسابقات خیابانی بدانیم، این مسابقات معمولا محدودیت خاصی ندارند.

محدودیتهای قانونی تیونینگ BMW در ایران چیست؟1401-12-20T11:27:53+03:30

واقعیت آن است که هیچ تعریف دقیقی برای این محدودیتها وجود ندارد و برخوردهای سلیقه ای بسیاری را شاهد هستیم اما آنچه که به صورت تجربی متوجه شده ایم به شرح زیر است:

  1. ظاهر خودرو دستخوش تغییرات اساسی نشود (خصوصا بادی کیت های خیلی خاص)
  2. حجم و توان موتور تغییری نکند (منظور حجم CC است نه خروجی اسب بخار)
  3. خودرو باعث آزار دیگران یا خطر نشود (مثلا دستکاری اگزوز و تولید صدای گوشخراش یا استفاده از گارد های سپر که ممکن است در تصادفات برای سایرین خطرساز شوند ممنوع است)
تیونینگ یعنی چه؟1401-12-20T11:20:08+03:30

اصولا هر تغییری که در خودرو با هدف سفارشی سازی عملکرد آن انجام شود تیونینگ است اما آنچه به صورت عمومی در جامعه مطرح است شامل ایجاد تغییرات در بخشهای زیر می گردد:

  1. موتور
  2. بدنه
  3. سیستم تعلیق
  4. چراغ و لامپ
  5. سیستم صوتی
  6. لاستیک
  7. تغییر صدای خودرو
  8. و…

عنوان

بازگشت به بالا